Corona. Ik ben het eigenlijk zat om erover te lezen, maar toch ga ik er ook over schrijven. Want waar kies je voor als je gedwongen keuzes moet maken in onzekere tijden? Een korte nieuwsbrief over de mogelijkheden in coronatijden.
Van de ene op de andere dag konden we niet (of nauwelijks) fysiek kunst gaan kijken. Kunstinstellingen gingen massaal over op online, en werden hyperaanwezig op social media. Ieder met haar eigen challenges, podcasts, rubrieken, live rondleidingen en vlogs van kunstenaars. Ik zie ineens veel meer kunst dan normaal! Ik zie zelfs zoveel dat ik het eigenlijk allemaal even niet wil zien. Ik wil gewoon naar kunst gaan kijken. In het echt.
Ik merkte de afgelopen tijd, bij mezelf en bij andere ondernemers, dat de druk hoog was en de verwarring groot. Nu is de tijd! Kom snel met originele ideeën! In eerste instantie lijkt niks meer mogelijk: er is geen publiek, misschien loop je inkomsten mis, van alles moet worden afgelast en er is veel onzekerheid. Maar in tweede instantie ligt de hele wereld voor je open. Alles kan! Kunst digitaal laten zien, livestreams, meer gebruik maken van social media, kunst op afstand organiseren. Zelfs de deuren kunnen binnenkort weer open voor (een beperkt) publiek. Al die mogelijkheden én de onzekerheid maken het lastig om beslissingen te maken. De druk om origineel, snel en creatief te zijn is groot, en dat terwijl creativiteit niet bepaald floreert onder stress.
Mijn advies, dat ik zelf ook heb opgevolgd: blijf bij jezelf en begin bij die basis. Waar sta je voor? Waarom doe je wat je doet, en voor wie? Hoe kun je, binnen de grenzen van wat nu mag en mogelijk is, iets op poten zetten wat bij jou, je visie en je publiek past? Je oplossing is niet alleen een manier om met de coronacrisis om te gaan, maar kan dan ook een verrijking zijn voor je bedrijf.