Publieksteksten #5: focus op impact

Hoewel kunstorganisaties weer open zijn voor publiek, is het nog steeds coronatijd: veel publiek tegelijk ontvangen is niet mogelijk. Veel energie stoppen in publiek werven voelt dan misschien tegenstrijdig. Een mooi moment om de focus op meer publiek héél even los te laten, en eens stil te staan bij de bezoekers die wél komen. Halen zij wel alles uit hun bezoek? Heeft de kunst die je laat zien wel impact op je publiek? 

Ik las het boekje Raak of vermaak? van Johan Idema en hij nodigt ons uit om niet het kunstwerk zelf, maar dat wat het bij de bezoeker losmaakt tot hoogste doel te verheffen. Een kunstwerk wordt immers gemaakt voor publiek. Je wil dat het kunstwerk iets met ze doet – wat dan ook: ontroeren, aan het denken zetten, een nieuw perspectief bieden, intrigeren, misschien wel wakker schudden of irriteren. Of misschien wil je wel dat ze zien wat jíj ziet. 

Natuurlijk beleven we kunst allemaal op een andere manier, dat is ook een van de mooie dingen eraan. Maar als een bezoeker niks ‘kan’ met het werk dat je laat zien, is dat gewoon jammer en een gemiste kans. Want je kunt wel degelijk invloed uitoefenen op de impact die kunst op je bezoekers maakt, zegt Idema. Eén van de dingen die hij noemt is de bezoeker goed informeren over het kunstwerk. Niet met droge informatie of vage teksten, maar met inspirerende verhalen en curatorial insights, gedachten van de curator. Je helpt de bezoeker bij het kijken, vergroot het begrip en daarmee de beleving. 

We – kunstorganisaties in het algemeen – zijn vaak bezig met publiekswerving: marketing, zoveel mogelijk mensen binnen krijgen. Maar er is ook zoiets als publiekswerking, een term die vooral in Vlaanderen wordt gebruikt: op allerlei manieren bouwen aan een langdurige band met je publiek. Dit gaat veel verder en breder dan alleen marketing. Op een symposium over publiekswerking werd het verschil eens zo uitgelegd: publiekswerving is drempels verlagen zodat publiek makkelijker binnenkomt, publiekswerking is ladders neerzetten zodat het publiek meer kan met wat er te zien is. En die ladders neerzetten, dat is een weg naar een grotere impact op het publiek. 

Welke ladders kun jij neerzetten om je bezoekers te helpen iets uit het kunstwerk te halen? Wat kun je ze vertellen dat hun beleving kan vergroten? 

Ga je hiermee experimenteren? Praat hierover mee door op deze mail te antwoorden! 

Raak of vermaak? Waarom kunst meer teweeg kan brengen van Johan Idema is hier gratis te downloaden